fbpx
Een planning voor een stressvrije verbouwing

Een goede planning: de sleutel tot een stressvrije verbouwing

Een verbouwing zonder goede planning is gedoemd om volledig in het honderd te lopen. Want een goede planning zorgt ervoor dat de verschillende werken elkaar vlot opvolgen, dat de deadlines gehaald worden en dat het budget niet onnodig overschreden wordt. Ongeacht de grootte van de verbouwing, een goede planning is onmisbaar…

Waaruit bestaat een goede planning?

Een planning is pas effectief wanneer er duidelijk in wordt opgenomen welke werken er moeten worden uitgevoerd, hoeveel deze werken mogen kosten, wanneer de werken worden uitgevoerd en wie de werken zal uitvoeren. Je moet dus een takenlijst opmaken, aan de taken deadlines koppelen en bepalen wie er verantwoordelijk is voor de verschillende taken.

Hoe maak je een planning voor een verbouwing?

Stap 1: Maak een takenlijst op

Begin met het opsommen van al de taken of werken die moeten uitgevoerd worden. Wees daarbij zo volledig mogelijk en denk aan al de aspecten van een verbouwing, gaande van afbraak tot ruwbouwwerken tot afwerking.

Stap 2: Stel een tijdlijn op

Om een realistische tijdlijn op te stellen is het essentieel dat je weet in welke volgorde de verschillende taken worden uitgevoerd en hoeveel tijd ze in beslag zullen nemen. Hou rekening met onvoorziene omstandigheden door tussen de taken telkens een bufferperiode toe te voegen aan de tijdlijn. Op deze manier schuift de planning niet te veel op wanneer er bij bepaalde taken een vertraging wordt opgelopen.

Stap 3: Vraag offertes op

Wanneer je een duidelijk overzicht hebt van de taken en een eerste tijdlijn hebt opgesteld, kan je gericht offertes opvragen bij aannemers. Vraag steeds naar de beschikbaarheid van de aannemers zodat je weet wanneer ze de taken kunnen uitvoeren. En maak een duidelijk overzicht van de kostprijs per taak zodat je tijdens de verbouwing de kosten gemakkelijk kan monitoren en bijsturen waar nodig.

Stap 4: Leg de deadlines vast

Nu is het een kwestie van terug te koppelen naar de opgestelde tijdlijn. Je kan de aannemers het best aanstellen in de volgorde van de taken zodat je meteen opeenvolgend de verschillende deadlines kan vastpinnen in de planning. Vergeet de bufferperiodes tussen de taken niet mee aan te passen.

Stap 5: Volg de planning op

Een goede planning is niks waard als je er niets mee doet nadat je ze hebt opgemaakt. Zorg ervoor dat je bij iedere taak de planning nauwgezet opvolgt en stuur tijdig bij waar nodig. Een verbouwing is geen exacte wetenschap: onvoorziene omstandigheden, aanpassingen en vertragingen zijn helaas onvermijdelijk. Je zal de planning dus regelmatig moeten herzien.

Download: Een planning voor een stressvrije verbouwing

Download dit artikel in pdf

Na het downloaden van deze pdf zal je ook die van de toekomstige artikels in je mail ontvangen. Uitschrijven kan op elk moment.